Hvorfor musik?

Derfor skal du gå i musikskolen

På denne side tager vi dig med på en tur ind i musikkens verden, og giver begrundelser for hvorfor den er så vigtig. Vi er sikre på, at du vil blive både overrasket og endnu mere tændt på musikken, hvis du læser med!

Musik gør livet større
Som elev Svendborg Musikskole bliver du en del af et et blomstrende kreativt musikalsk fællesskab. Et forpligtende fællesskab i super lækre fysiske rammer med plads til både egen fordybelse, sammenspil og socialt samvær.
Du bliver en del af et fællesskab, der starter allerede når du som nybagt mor eller far tager din baby med til rytmik og leg. Et fællesskab der fortsætter i vuggestuer, dagplejere og børnehaver når du, og alle andre børn i Svendborg, ganske gratis får serveret ”Musik til Svend fra 0-5” sammen med dine pædagoger.
Fællesskabet fortsætter op igennem skoletiden, hvor du møder musikskolen som direkte eller indirekte sparrings- og samarbejdpartner om musikken i folkeskolen og gymnasiet eller du vælger at blive solo- eller holdelev på Svendborg Musikskole.
Alle steder, og uanset om du er til violin, Vollbeat eller vaskebræt, vil du møde kompetente og engagerede undervisere på alle niveauer.

Musik skaber hele mennesker
Svendborg Musikskoles vision er at skabe hele mennesker gennem musisk og kulturel dannelse og læring.

Musisk og kulturel dannelse er en af forudsætningerne for ”det gode liv”. Med musikken som følgesvend vil du få en ven for livet, en ven som griner og græder med dig og som hjælper dig med at udvikle de kreative kræfter der findes i os alle. Kreative kræfter og kompetencer du kan sætte i spil hvad enten du vælger at fortsætte med musikken som karrierevej eller vælger en helt anden retning.

”Når man spiller på et musikinstrument, aktiveres og trænes stort set alle dele af hjernen på én gang. Det er helt særligt for musik, og udbyttet af denne træning kan overføres til andre aktiviteter.”(Anita Collins (ph.d. i neurovidenskab og musikuddannelse, medlem af projektgruppen OECD Education 2030 Framework)

Dvs. at de ”hjernemuskler”, som bliver ”større” ved at spille musik, kan bruges til at ”løfte” andre opgaver end musikken.

I denne TED-Ed-video kan du på under fem minutter se, hvordan lige nøjagtig det at spille musik skaber et festfyrværkeri af hjerneaktivitet.

Din musikskole

Svendborg Musikskole er kommunens musikalske omdrejningspunkt for børn og unge. Vi samarbejder med alle øvrige musik- og kultur foreninger og institutioner og stiller os gerne i front for udviklingen af musikken i hele Svendborg Kommune. Svendborg Musikskole er med hvor tingene sker. Hvad enten det er store kulturelle begivenheder der involverer mange samarbejdspartnere og frivillige eller det er tætte værdiskabende samarbejder med dagtilbud, folkeskoler, gymnasie eller andre institutioner.
Hos os bliver du ikke mødt af mål og tests – vi møder dig der hvor du er, og guider dig ind i musikkens vidunderlige verden med udgangspunkt i dine ønsker og behov. Kom med på måske den vigtigste rejse i dit liv, kom med ind i musikkens forunderlige univers.