Teknik/koordination
- Håndtering af instrumentet
- Højre/venstre koordination
- Tonedannelse
- Motorisk koordination ift. Syn-hørelse-bevægelse
- Fysisk holdning
- Puls/rytmetræning
|
El-klaver: tænd/sluk..
Indstil klaverbænk
Simple 5-tone melodier i 2 hænder i c-position.
5-tonigt unisont spil.
Arbejde med håndstilling, ensartet anslag,
Arbejde med basisfingersætning.
Spille uden at kigge på fingrene
Ret ryg, finde passende højde og afstand til klaveret,
|
Spil med pedal
Basisviden om hvordan mekanikken i et klaver/flygel virker. Og hvordan pedalerne virker
Skala 2 hænder. Ca 3 fortegn.
Forskel i styrken mellem højre og venstre hånd.
Akkompagnement:
Simpel rockrytme - bas/akkorder
Tyngde i anslag. Forskel i styrken mellem højre og venstre hånd. F.eks. At kunne fremhæve melodistemme fremfor bassen.
“Oversætning/undersætning”
Afslappede skuldre og håndled. Albuens position.
|
Skala 2 hænder 2 oktaver. Alle tonearter.
Yderligere Klangbearbejdelse. F.eks.
klanglig balance i forb.m. Melodispil/understreger i samme hånd.
Aktiv og bevidst brug af kroppen.
|
Nodelære/musikalske udtryk
- Læsning af noder og becifringer
- Læsning af rytme
- Forståelse af musikalske udtryk: p-mf-f-coda-cresc. mm
- Improvisation
- Gehørspil
- Bladspil/prima vista/ sekunda vista
- Musikteori
- Hørelære
- Musikhistorie
- Skalaspil
- Lytte til musik
- Genreforståelse/opførelsespraksis
|
Vi arbejder med nodelæsning fra begynderniveau. Overvejende 2-stemmigt. Få fortegn indgår
Simple rytmer i én stemme og suppleres evt. ved hjælp af “Music Mindgames”
Gennemgang af musikalske udtryk som: gentagelsestegn, piano, forte, crescendo - “krokodillenæb”
På legende plan, improviseres på sorte tangenter. Dur/mol leg, sekvenser.
Komponere små 3-5tonige melodier over forudbestemt bas.
Der arbejdes med gehørspil med gentagelse af små fraser med 3-5 toner i højre hånd. Simple nodeværdier
Forståelse og genkendelse af dur og mol
Der arbejdes med bladspil/prima vista ud fra 3-5 tonige melodier i C-dur. Én hånd.
I musikteori arbejdes der med Nodeværdier, tonenavne, stamtoner og fortegn, opbygning af 3-klange,
|
Bredt kendskab til nodelæsning. 3-stemmigt eller mere komplekse ting. Arbejde med at “læse fremad”
De mest almindelige treklange i omvendinger
Rytmer i 2 stemmer
Overbindinger, pauser, synkoper, lifts, kunne tælle sig igennem rytmerne
Flere dynamiske nuancer - mf, mp, ff, pp.
Dal signo, Da capo, Coda, Fine, volter
Understøtte sammenspilselever i forståelse af improvisation. Primært ud fra pentatone skalaer/bluesskala. Komposition og improvisation som holder sig inden for tonearten
Indstudering af stykker med to hænder efter gehør.
Synkoper, mere rytme og bevægelse i bassen
Mindre stykker fortrinsvis 2-stemmighed
Kendskab til kvintcirklen, Paralleltonearter, Opbygning af skalaer: dur/ren mol
Klaverets historie.
|
Selvindstudering af avancerede stykker.
Udvidede akkorder:
4-5-klange. Lille og stor septim, altererede akkorder, Formindskede og forstørrede.
Jazz-akkord-voicing
Mere komplekse, polyfoniske rytmer.
Avancerede udtryk som sf, tempobetegnelser, stemningsgivende udtryk.
Rytmiske elever:
Arbejder med improvisation i forskellige stilarter.
Kendskab til kirketonearter. Jazz improvisation. Opbygning af solo.
F.eks spil fra Højskolens melodibog
Kendskab til den harmoniske analyses grundlæggende funktioner. Harmonisk mol og melodisk mol.
Kendskab til de vigtigste perioder i den klassiske musikhistorie og flere af de væsentlige komponister.
Rytmiske elever: viden om den rytmiske musiks historie.
|
Repertoire
- 3 eksempler til hvert niveau
|
Klaverskole:
F.eks.:“Gehør på klaver 1”
|
-Für Elise - 1.del
-Præludium i C-dur, J. S. Bach
- Menuet i G-dur, J. S. Bach
N.L. Doky: “Misty Dawn”
Amelie-stykket
Jørgen Borch: “Rytmisk klaver”
|
-Für Elise - det hele
-Måneskinssonaten
-Inventioner af J. S. Bach
-Regndråbepræludiet af Chopin.
-Hymn To Freedom
-Riwer Flows in You
-Filmmusik af Ludovico Einaudi
|
Øveteknik
- Anvendelse af vokal i øvningen
- Bevidstgørelse om egen øvning
- Indstuderingsteknikker
- Lytte til musik
- Performance træning
|
Der arbejdes med anvendelse af vokal i øvningen, hvor man synger det man skal spille.
Eleven bliver bevidstgjort om egen øvning.
Der arbejdes med indstuderingsteknikker bla. Med at øve langsomt hver hånd for sig.
Hvor meget tid skal der øves?
Gerne 10-20 min hver dag
|
Opvarmning/øvelser.
Finde svære steder og øve det særskilt.
Øvemængde:
Gerne 1/2 time hver dag
|
Øve til metronom, lære udenad.
I højere grad øve afgrænsede passager.
Øvemængde:
Gerne 1/2 time eller mere hver dag
|